Er zijn veel ondernemers, veel producten en veel diensten. De (potentiële) klanten kunnen, als ze willen, met één druk op de knop hun gewenste product de volgende dag in de brievenbus hebben of een online coaching volgen. Daar sta je dan, als ondernemer. Gebeten door ambitie en aangenaam besmet met de passie voor je product of dienst. Een product (ver)kopen is een gevoel, een dienst verlenen doe je met je hart. Daarmee kan jij als ondernemer je in onderscheiden. Daarin kan je jezelf laten zien. De manier waarop jij met je klanten omgaat, jouw persoonlijk advies, daarmee maak jij het verschil.
De manier waarop jij met je klanten omgaat, jouw persoonlijk advies, daarmee maak jij het verschil.
Maar hoe leg je dat uit aan je klanten? In een ‘gewone’ advertentie kan je laten zien wat je doet, wat je vaardigheden zijn en of je een aanbieding hebt, maar jouw gedrevenheid, het extraatje dat jij geeft, hoe laat je dat zien? In een verhaal kan je jezelf tot op het bot presenteren.
Een voorbeeld:
Mijn naam is Ester en ik verzorg de uitvaart van uw geliefde op maat. Voor eenieder sta ik klaar met een passend advies.
OF
‘Redt je het een beetje,’ vraagt Ester. Ik haal mijn schouders op. Ze legt haar hand op mijn onderarm. ‘Ik heb geregeld dat de afscheidsdienst in de voetbalkantine mag plaatsvinden.’ Ester kijkt me aan. ‘Cool,’ zegt de jongste. ‘Dat zal papa leuk vinden.’
De oudste zoekt op Spotify naar ‘Whole lotta Rosie’ van AC/DC. Dat was ons nummer. Niet alleen omdat ik Roos heet, maar vooral voor de zin ‘Never had a woman like you’. De jongste doet Carlo na, hoe hij altijd als Angus Young met een luchtgitaar door de kamer denderde. Iedereen lacht. Ik ook. Voor het eerst voel ik weer wat leven door me heen stromen.
Wat lijkt hij veel op hem, het is alsof Carlo daar weer staat, zo’n veertig jaar geleden. Ieder nummer op Spotify roept een herinnering op. Ester schrijft alles op. Ik ben blij dat ze er is. Ik zou niet weten wat ik zonder haar moest.
Voel je het verschil?
In een verhaal geef je de klant een beeld van wie jij bent. Het is de benadering, die het verschil maakt.